یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ ساعت تعداد دیدگاهها : 4×
استفاده ایران از پتانسیل‌های مغفول‌مانده آفریقا
21 تیر 1402 - 17:39
شناسه : 35744
4
رئیس جمهور در سفر به آفریقا؛  «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور به منظور توسعه روابط با کشورهای مختلف، تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و ایجاد زمینه‌های همکاری سیاسی و تجاری، به دعوت رسمی روسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، بامداد روز گذشته عازم قاره آفریقا می‌شود.
ارسال توسط : منبع : جمهور آنلاین
پ
پ

به گزارش جمهور آنلاین، «جعفر قنادباشی»؛ کارشناس مسایل آفریقا و سفیر سابق ایران در لیبی در آستانه سفر رییس جمهوری به سه کشور آفریقایی ، می‌گوید: آفریقا ظرفیت‌های بسیاری دارد و کالاهای ایرانی مانند لوازم خانگی، فرش، تجهیزات الکتریکی، ابزار انتقال و توزیع برق، منسوجات، پوشاک و ماشین کشاورزی، موتورهای آب، کاشی و سرامیک بسیار طرفدار دارد.

وی می‌افزاید: حلقه گم شده فعالیت ایران در آفریقا نبود اطلاع، آگاهی و شناخت کافی از محیط آفریقاست. ما می‌توانیم کالاهای ایرانی را با قیمت مناسب تولید و صادر کرده و نیازهای کشورهای آفریقایی را تامین کنیم.

خوشنامی ایران در آفریقا

قاره سیاه ظرفیت‌های بسیاری دارد و کالاهای ایرانی همچون لوازم خانگی، فرش، تجهیزات الکتریکی، ابزار انتقال و توزیع برق، منسوجات، پوشاک و ماشین کشاورزی، موتورهای آب، کاشی و سرامیک بسیار طرفدار دارد. سفیر سابق ایران در لیبی می‌گوید: ما کالاهای بسیاری تولید می‌کنیم که در کشورهای آفریقایی طرفدار و مشتری بسیار خوبی دارد. باوجود تبلیغات، همه کشورهای آفریقایی فقیر نیستند و بسیاری از آنها درآمدهای قابل ملاحظه از راه فروش نفت، گاز، سلاح و مواد معدنی دارند، بنابراین، فعالان اقتصادی و تجار ایرانی می توانند مشتری‌های پرپولی را در این کشورها به دست آورند.

این کارشناس اظهار می‌دارد: به دلیل اینکه ما سابقه استعماری در آفریقا نداریم و خوشنام هستیم، قیمت کالایی که ارائه می‌کنیم می‌تواند برای آفریقا به صرفه و برای ایران نیز بازار خوبی باشد. در مقابل ما هم می‌توانیم برای آنها بازار خوبی باشیم مانند محصول کاکائو که در ایران مصرف بالایی دارد، یا حتی میوه‌هایی مانند نارگیل و موز. بنابراین اگر روابط کشور را با آفریقا توسعه دهیم، می‌توانیم این کالاها را بدون واسطه با قیمت ارزان‌تر برای کشورمان تامین کنیم.

قنادباشی با بیان اینکه آفریقا قاره پهناور دارای ۵۴ کشور با قابلیت‌های بسیار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، ادامه می‌دهد: بخشی از این ظرفیت‌ها باوجود بهره‌برداری طولانی کشورهای استعماری و اقدامات استثماری قدرت‌های بزرگ، همچنان باقی مانده است که ایران می‌تواند سهم خوبی در بهره‌برداری از این قابلیت‌ها داشته باشد.

به گفته وی، بخش‌ها و مناطقی از این قاره دارای قابلیت‌های کشاورزی، خاک حاصلخیر و زمین‌های قابل کشت فراوان است. قابلیت‌های آن از نظر اقتصادی می‌تواند بسیاری از نیازهای ما را در عرصه تجاری و اقتصادی تامین کند. می‌توانیم از طریق سرمایه‌گذاری مشترک برای کشت فرامرزی اقدام کنیم، زیرا کاشت برخی محصولات گرانبها مانند کاکائو، کائوچو، چای، انبه و موز برای دو طرف پرسود است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: آفریقا دارای سواحل بسیار خوبی برای ماهیگیری در دو اقیانوس اطلس و هند است که برای بهره‌برداری از این سواحل می‌توان دست به سرمایه‌گذاری‌های مشترک زد.

ایران توان سرمایه‌گذاری رد آفریقا را دارد

شرکت‌های ایرانی این توانایی را دارند که طرح‌های بزرگ را در کشورهای قاره سیاه اجرا کنند. از آن جمله می‌توان به انتقال برق، تلفن، سدسازی و ساخت پالایشگاه، سیلوسازی و پل‌سازی اشاره کرد که فعالیت‌هایی برون مرزی و درآمدزا استقنادباشی با یادآوری این نکته که ما ناگزیر به حرکت و کار در دریاها و اقیانوس‌های هستیم، توضیح می‌دهد: با توسعه کشتیرانی و انعقاد قرارداد و توافقنامه می‌توانیم از بنادر کشورهای دیگر استفاده کنیم که آفریقا دارای این قابلیت است.

شرکت‌های ایرانی این توانایی را دارند که بتوانند طرح‌های بزرگ را در آفریقا اجرا کنند که از آن جمله می‌توان به انتقال برق، تلفن، سدسازی و ساخت پالایشگاه، سیلوسازی، پل و غیره اشاره کرد که فعالیت‌هایی برون مرزی درآمدزا است.

سرمایه‌‎گذاری با درآمدهای نفتی

وی اظهار داشت: از ۲۰ کشور نفت خیز قاره آفریقا، حدود ۵ کشور عضو اوپک است و ما در عرصه درآمدهای نفتی و دفاع از درآمدمان ناگزیر هستیم که با کشورهای نفتی این قاره مانند الجزایر، لیبی، نیجریه، آنگولا وارد همکاری شویم تا بتوانیم از قیمت جهانی نفت دفاع کنیم و حتی نقش خودمان را در این عرصه که از اعضای قدیمی اوپک هستیم به خوبی ایفا کنیم.

سفیر سابق ایران در لیبی اظهار می‌کند: در حوزه گازی؛ الجزایر، لیبی و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی، گازخیز هستند، نفت و گاز راه‌های درآمدی ایران است برای اینکه حق خود را احقاق کنیم، ناگزیر به همکاری با کشورهایی هستیم که بخشی از آنها آفریقایی‌اند. زیرا بدون این همکاری‌ها، بهای نفت آنگونه که باید باشد و درآمدهایی که ما باید حاصل کنیم به دست نخواهد آمد. زمانی که تولیدکنندگان نفت همسو و متحد باشند مصرف‌کنندگان نمی‌توانند هر قیمتی را به آنها تحمیل کنند و این همکاری تولیدکنندگان است.

پزشکان ایرانی در آفریقا

زمینه دیگر همکاری با آفریقا که بسیار مهم است، اعزام پزشکان به آفریقاست. این اقدام پیش از این نیز تجربه شده است، برخی پزشکان تمایل به کار در خارج از مرزهای کشور دارند و از درآمدهای قابل توجه نیز برخوردار می شوند. در آفریقا رقابت در حوزه درمانی بین کشورها زیاد است.

همکاری سیاسی

وی به بُعد سیاسی همکاری‌ با آفریقا نیز اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: کشورهای آفریقایی یک سوم کشورهای جهان را تشکیل می‌دهند، دوستی با آنها یعنی فراهم شدن زمینه برای برخورداری از آرای بیشتر در سازمان ملل و مجمع حقوق بشر و سایر مجامع بین‌المللی. نکته جالب اینکه همه ۵۴ کشورهای آفریقایی عضو جنبش عدم تعهد هستند و تقریباً نیمی از اعضای جنبش عدم تعهد را تشکیل می‌دهند. این سازمان دارای ۱۲۰ عضو است.

قنادباشی در ادامه می‌گوید:‌ سازمان جنبش غیرمتعهدها تاکنون دوبار به طور اجماع از حق دانش هسته‌ای ایران دفاع کرده‌ است. سازمان‌های بزرگ دیگر مانند سازمان کنفرانس اسلامی نیز چنین است که دارای ۵۷ عضو است که ۲۷ کشور عضو آن از قاره آفریقا است. بنابراین سازمان همکاری اسلامی هم در پیشبرد اهداف منطقه‌ای ما بسیار اهمیت دارد و می‌تواند برخی از سیاست‌های راهبردی ما را در مورد فلسطین ، صحنه‌های بین‌المللی یا در قبال گروه‌های افراطی همراهی کند و این یکی از مزیت‌های توسعه ارتباط با کشورهای آفریقایی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.