تعاونی‌ ها بخش سربه‌زیر و قابل احترام اقتصاد ایران هستند
28 شهریور 1402 - 19:02
شناسه : 38108
8
معاون وزارت تعاون در هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران: هجدهمین جشنواره تعاونی‌ های برتر استان تهران با حضور مسئولین و تعاونی‌های برتر در تالار خواجه نصیر مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
ارسال توسط : نویسنده : محسن باقری ابیانه منبع : جمهور آنلاین
پ
پ

به گزارش جمهور آنلاین، مهندس «محمد خانبلوکی»؛ رئیس مرکز داوری و اتاق تعاون استان تهران در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حضار گفت: با عنایت به اینکه هفته تعاون با اربعین سالار شهیدان مصادف شد لذا کارگروه تعاونی‌های برتر تصمیم گرفتند این جشن را به بعد ماه صفر موکول کنند.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها واحد‌های کوچک اقتصادی هستند که به صورت مستقیم  و غیرمستقیم فعالیت دارند و اینجانب با همکاری مستمر اعضای هیات رئیسه و سایر اعضا تمام هم و غم خود را صرف خدمت‌رسانی و حل مشکلات نموده‌ایم.

در ادامه دکتر «خاطره استاد رضایی»؛ ریاست کمیته بانوان اتاق تعاون ایران اظهار داشت: هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران بیشترین هم‌افزایی را رقم زده است و امیدوارم میزبانی خوبی را ارائه کرده باشیم.

تعاونی‌ها بخش سربه‌زیر و قابل احترام اقتصاد ایران هستند

این مدیر توامند تصریح کرد: تلاش در راستای ارائه خدمات، شناسایی و شبکه‌سازی در سطح استانی و ملی در کمیسیون بانوان  در حال اجراست.

وی خطاب به مسئولین کشور اظهار داشت: خدمت تمامی‌مدیران معزز دولتی و خصوصی و تعاونی‌ها عارضم به طور مشخص حوزه بانوان را در بخش مدیریت و اجرا جدی بگیرید.

وی افزود : مادرانه نگریستن و دغدغه‌مند بودن در مبحث اجرا، تاب آوری بالای بانوان و مسئولیت اجتماعی از جمله ویژگی‌های بانوان توانمند ما می‌باشد.

استاد رضایی تصریح کرد: طیف بانوان از جمله متخصصین از سطوح یک تا پنجم یعنی مقدماتی تا سطح عالی شامل نخبگان این جامعه هستند بنابراین توجه به موجودیت خانواده در بطن خودش نیاز به توجه ویژه و حفظ جایگاه کرامات بانوان دارد.

وی ادامه داد: خانواده‌ای آن آرامش و توسعه و عمق تربیت و اصالت و پرورش را در خودش حس می‌کند که یک بانوی تربیت یافته اصیل را در کنار خودش داشته باشد.

رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون تهران، نقش بانوان نخبه و توجه مدیران به این قشر را بسیار تاکید کرد و گفت: خواسته من از مدیران و مسئولین این است که پتانسیل بانوان نخبه در تمامی‌عرصه‌ها را جدی بگیرند و بکارگیری این نقش‌آفرینان ایثارگر را در جرگه‌ها و جایگاه‌های که می‌توانند با قدرت در کنار افراد قرار گیرند و پرچم خانواده اصیل اسلامی ‌را به اهتزاز در بیاورند را حمایت کنند.

وی به منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: حمایت ناموس؛ حمایت اصالت، حمایت فرهنگ و حمایت ایران است و این فرمایشات حضرت آقاست و امیدواریم در راستای تایید و اجرای فرامین رهبری، حفظ اصالت و تحکیم امور خانواده را در راس کارها داشته باشیم.

استاد رضایی در پایان  تاکید کرد: ما کمیسیون‌های تخصصی را فعال کرده‌ایم و از تمامی‌ خواهران و برادران چه در قالب تعاونی و چه غیرتعاونی، به عنوان ایده‌پرداز و دارای مهارت در حوزه سرمایه‌گذاری و سرمایه پذیری، حوزه‌های آموزشی، ثبت شرکت‌های تعاونی، توسعه وضعیت بخش تعاونی‌ها در کسب و کارها و رسته‌های مختلف، حوزه سلامت و ورزش، حوزه جوانان و خانواده و سایر حوزه‌ها در اتاق تعاونی استان تهران با احترام دعوت می‌کنیم.

از سوی دیگر دکتر «ویس کرمی‌»؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران که در این جشنواره حضور داشت جلب مشارکت مردمی ‌را مهم‌ترین ثمره تعاونی‌ها دانست و گفت: همه ما واقف هستیم اصلی‌ترین ثمره و خصیصه تعاون، توزیع ثروت عادلانه و ایجاد یک اقتصاد عدالت محور است که جلب مشارکت مردم، همین بخش تعاون است لذا توسعه بخش تعاون مهم است.

تعاونی‌ها بخش سربه‌زیر و قابل احترام اقتصاد ایران هستند

وی به هدف این جشنواره اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین هدف از برگزاری این جشنواره‌ها و معرفی الگوها، مسئله توسعه و ترویج فرهنگ تعاون است. ما وقتی الگوها و توانمندی‌ها را معرفی می‌کنیم در جهت توسعه و ترویج این فرهنگ گام برمی‌داریم.

وی به آمار و ارقام هم اشاره‌ای کرد و افزود: در هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران، تعداد ۵۵۶ تعاونی رقابت تنگانگ داشته‌اند و این در حالی است که در سال گذشته ۲۵۰ و اندی تعاونی حضور داشتند که تعداد شرکت کنندگان در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۸۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است و تعداد منتخبین این جشنواره ۱۴ تعاونی بوده‌‎اند که توانسته‌اند سقف امتیاز را کسب و مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران تصریح کرد: در ارتباط با میزان تامین نیاز این تعاونی‌ها و مسئله حجم ریالی و وزنی صادرات و بازگشت سود حاصله از سرمایه‌گذاری مجدد، آورده و سرمایه اعضا،  تعداد اعضا تعاونی‌ها و جلب مشارکت در عرصه مردمی‌، توجه تعاونی‌ها به مسئله محیط زیست و ابتکارعمل برای حفظ پایداری محیط زیست از جمله شاخص‌هایی بود که مورد توجه قرارگرفته ‌است.

ویس کرمی ‌اشتغال را مهم برشمرد و گفت: مسئله اشتغال از اساسی‌ترین مسائل کشور است و در استان تهران در طول فعالیت دولت سیزدهم، یازده هزار و هفتصد فرصت شغلی توسط تعاونی‌ها ایجاد شده است و حدود  ۴۷۰ تعاونی در سطح استان تشکیل شده و در حوزه توسعه صادرات تعاونی‌ها که بسیار مهم در امر اقتصاد و تعاون است در طول عملکرد دولت سیزدهم  در استان تهران بالغ بر ۱۹۸ هزار دلار، حجم ریالی، سهم تعاونی‌ها بوده است.

وی افزود: تشکیل تعاونی‌های دانش‌بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده در طول این مدت ۲۵درصد رشد داشته است و در ارتباط با حوزه مسکن تعداد ۳۵۵۰ پروانه ساخت مسکن صادر شده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به حوزه گسترده تعاون که فرابخشی است توسعه این بخش از ضروریات است و ما در حوزه تعاون، نیاز به مزیت‌بخشی داریم و برای جلب مشارکت مردم نیاز به جذابیت بخش تعاون داریم.

همچنین دکتر«شیخ حسینی»؛ مدیرعامل بانک توسعه و تعاون در جمع حضار این جشنواره اظهار داشت:  در رشد و توسعه بخش تعاون در اقتصاد هم بایستی به افزایش راندمان و بهره‌روی تولید و خدمات توجه کرد که خود این نیاز، به ارتقاء سطح مدیریت در تعاونی‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و سرمایه در گردش بستگی دارد.

تعاونی‌ها بخش سربه‌زیر و قابل احترام اقتصاد ایران هستند

وی افزود:تسهیل‌گری و اقتصاد مردمی ‌باعث رشد بهتر اقتصاد و مشارکت مردم و از سوی دیگر تحقق عدالت اقتصادی می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه و تعاون تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های رشد و توسعه بخش تعاون، سرمایه‌گذاری‌های جدید است. توسعه، بدون سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و در مبحث سرمایه‌‎گذاری با توجه به اینکه حدود ۸۸ درصد اقتصاد کشور  توسط بانک‌ها تامین مالی می‌شود و پیشرو اصلی اقتصاد کشور بانک‌ها هستند به طور یقین برای چنین پیشرفت‌هایی تامین مالی موثر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در این دولت به یمن و برکت سیاست‌های دولت مردمی ‌به بحث تعاونی در ذیل حمایت‌های مقام معظم رهبری و شخص ریاست جمهور و وزیر تعاون و به ویژه مهندس مسکنی مدیر جهادی توجه شده و این اتحاد و انسجام در بخش تعاون رو به رشد است.

شیخ حسینی  تسهیلات این بانک را هدفمند دانست و اظهار داشت: افتخارمان در بانک توسعه وتعاون این است که ۹۵ درصد تسهیلات، هدفمند و واقعی در بخش اقتصاد به کار گرفته شده است که این تسهیلات بدون کم‌ترین انحراف بوده و همین خود وجه تمایز ما با دیگر بانک‌ها را نشان می‌دهد.

مهندس «مسکنی» معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از ابتدای این جشنواره در تالار خواجه نصیر مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما حضور داشت گفت: بخش تعاون بخش نجیب و مومن اقتصاد ایران است، تعاونی‌ها بخش سر به زیر و قابل احترام اقتصاد ایران هستند.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم؛ دولت مردمی، ‌در راستای مردمی‌سازی اقتصاد، درحال تلاش است تا بتواند در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته باشد.

تعاونی‌ها بخش سربه‌زیر و قابل احترام اقتصاد ایران هستند

مسکنی به رشد افزایش سرمایه در این دولت اشاره کرد وگفت: در طول این دو سال اتفاقات خوبی افتاده است و ۱۴۰ درصد افزایش  سرمایه توسعه و تعاون را داشته‌ایم و نزدیک به ۴۰ درصد صدور ضمانت‌‎نامه در بانک توسعه و تعاون افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول گفت: ما باید تعاونی‌ها را توانمند کنیم و با حوصله بیشتری در کنار آن‌ها حضور داشته باشیم. ما امسال در جشنواره تعاونی‌های برتر ۲۷ درصد افزایش شرکت تعاونی داشته‌ایم.

در پایان دکتر «فخاری»؛ استاندار استان تهران ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت فرارسیدن حلول ماه ربیع، به بخش ویژه تعاون و نقش آن اشاره کرد و گفت: اقتصاد ما سه محور اساسی دارد که بخش خاص تعاون هم آن را راهبری می‌کنند اما چرا تا به امروز سهم تعاون خیلی جاندار و قوی نبوده است؟!

وی ادامه داد: در حوزه سهم بخش تعاونی‌ها باید رسیدگی‌ها صورت بگیرد البته که جای آن در  شورای هماهنگی مرتبط به حوزه تعاونی‌ها است که در استان باید شکل بگیرد.

فخاری اضافه کرد: دولت سیزدهم برای حضور فعال‌تر که جریان تعاونی‌ها فراهم کرده است باید یک حرکت جهشی و بزرگ را در دستور کار داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد ما می‌خواهد به یک اقتصاد توسعه و عدالت‌محور و مردم‌پایه برسد باید ظرفیت بخش تعاونی را افزایش بدهد.

وی در پایان افزور: اصولا توزیع عادلانه ثروت زمانی صورت می‌پذیرد که جایگاه مردمی ‌تعاونی‌ها شکل بگیرد.

در پایان ضمن اهدای تندیس به تعاونی‌های برتر، از آنها تقدیر و به عمل آمد.

عکس‌ها: محسن باقری ابیانه

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.