پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ ساعت تعداد دیدگاهها : 4×
افتتاح آزاد راه شیراز _اصفهان نمایشی نیست
08 مهر 1402 - 16:47
شناسه : 38382
3
در بازدید از پروژه آزاد راه شیراز_اصفهان؛ آزاد راه شیراز _اصفهان یکی از کلیدی ترین محورهای مواصلاتی جنوب کشور است که ۱۲ سال پیش در دولت نهم، کلنگ آغاز احداث آن به زمین خورد و هم اکنون قفل احداث این پروژه آزاد راهی پس از ۱۱ سال مهر ماه سال جاری باز می شود و بخشی از کریدور شمال به جنوب عملیاتی خواهد شد.
ارسال توسط : نویسنده : هاجر بیات منبع : جمهور
پ
پ

به گزارش جمهور آنلاین، این پروژه با هشت قطعه از شهرستان ایزد خواست شروع و تا بزرگراه حسینی الهاشمی شهر شیراز ادامه دارد.شش قطعه این پروژه با پیشرفت ۹۸ درصدی آماده بهره برداری و قطعه هفت نیز در حال تکمیل شدن است ، عملیات اجرایی قطعه هشت در مرحله صدور مجوز و تشریفات است.

اگر آزاد از ایمنی کافی برخوردار نباشد افتتاح غیر ممکن است
محمد مهدی بزرگ‌زاده مدیر آزاد راه های استان فارس ، در بازدید اصحاب رسانه از پروژه آزاد راهی شیراز _اصفهان با اشاره به اینکه شش قطعه این پروژه در سفر رییس جمهور افتتاح و قطعه هفتم به زودی تکمیل می شود، گفت:آزاد راه اصفهان_ شیراز دارای هفت قطعه که شروع قطعه یک آن حدفاصل شهرستان ایزد خواست و شهررضا است.
بزرگزاده اعلام کرد: قطعه یک به طول ۵۳ کیلومتر ،قطعه دو ۳۰ کیلومتر ، قطعه سه ۲۳ کیلومتر ، قطعه چهار، پنج و شش هرکدام به طول ۳۵ کیلومتر است که حدود ۲۱۱ کیلومتر از این آزاد راه با پیشرفت ۹۸ درصدی افتتاح می شود.
وی با اشاره به اینکه مساحت کل این پروژه به طول ۲۲۶ است ، خاطر نشان کرد: این پروژه عظیم آزاد راهی کشور به مدت دو ساعت زمان و ۱۳۰ کیلومتر در مسافت را کاهش می دهد.
مدیر آزاد راه های استان فارس بیان کرد: قطعه هفت از تنگ خیاره تا محور سپیدان را شامل می شود، دارای سه ورودی از دروازه قرآن تا تقاطع آزاد راه ، بزرگراه شیراز _اصفهان ، بزرگراه شهید سلیمانی از سمت شهر صدرا می باشد که باعث تقسیم ترافیک در ورودی های شهر شیراز می شود.
وی اعلام کرد: بیشترین ابهام در مورد قطعه ۷ است و چند دلیل دارد که مدیریت ارشد کشور و استان تصمیمی به افتتاح پروژه گرفتند.

بزرگ زاده با بیان اینکه ۹۰ درصد تابلوعلائم برای باز بهره برداری مورد تایید پلیس راه و راهداری قرار گرفته است، گفت: انجام ساختمان پلیس راه، اورژانس و هلال احمر به صورت موقت در دو قطعه درحال تکمیل است.
وی با تاکید بر اینکه اگر آزادراه ایمن نباشد افتتاح غیرممکن است ، تصریح کرد: ضرورت های ایمنی دیده شده در ۶ قطعه را انجام دادیم و طبق برنامه زمان بندی امید است که قطعه ۷ که ۱۲.۵ کیلومتر با امکانات ایمنی درحداقل زمان ممکن به بهره برداری برسد.
مدیر پروژه های آزادراهی استان فارس افزود: قول می دهیم ملزومات قطعه ۸ آزادراه که به حسینی الهاشمی وصل می شود را رعایت کنیم.
بزرگ زاده با اعلام اینکه این آزادراه در ۳ فاز افتتاح خواهد شد، گفت: در فاز اول تا ششم روشنایی، مجتمع های خدماتی رفاهی و… تکمیل تر می شود.
بزرگ زاده گفت: آزادراه شیراز به اصفهان طولانی ترین آزادراه است که در یک مرحله افتتاح می شود و در جنوب کشور بی نظیر است.
وی با اشاره به اینکه قطعات بعدی آزادراه شیراز به اصفهان در ادامه به سمت بوشهر می رود و کریدور آزادراهی از شمال بندر انزلی به جنوب بندر بوشهر وصل می شود، گفت: درحال حاضر گیت های عوارضی آزادراه نصب نشده است.

امیر حسین جمشیدی مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس نیز در این بازدید با اشاره به اینکه تصمیم مدیریت ارشد کشور و استان بر افتتاح این پروژه آزاد راهی بود، اذعان داشت: با راه اندازی قطعه هفت قبل از تکمیل پروژه زیرگذر گویم کل ترافیک به محور شیراز_ سپیدان انتقال داده می شود.
جمشیدی با اعلام اینکه پروژه زیرگذر گویم تا ۱۸ ماه آینده افتتاح خواهد شد ، تصریح کرد: هماهنگی های لازم برای اجرای به موقع پروژه زیرگذر گویم انجام می شود.
وی ادامه داد: اگر کل ترافیک در مرحله اول به این مسیر وارد می شد با گره ترافیکی بدی مواجه می شدیم،
مدیرکل دفتر فنی استاندار فارس با تاکید بر اینکه افتتاح این پروژه آزادراهی نمایشی نیست، اذعان داشت: افتتاح این پروژه باعث صرفه جویی در وقت و انرژی و کاهش تصادف در این محور می شود.
جمشیدی با اعلام اینکه اگر این پروژه باقی بماند و افتتاح نشود منفعتی برای استان در بر نخواهد داشت، گفت: تمام شرایط و ضوابط ایمنی راه آزادراه شیراز به اصفهان انجام خواهد شد.
وی ادامه داد : ۸۵ درصد از علائم جاده ای تاکنون در این محور نصب شده است و مجوزهای محیط زیست به صورت ملی اخذ شده است.

وی با قدردانی از شرکت پارس گستر که شرایطی برای بازدید جهت اصلاح امور پیش از آغاز اجرای پروژه های عمرانی در نظر گرفته است را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم این کار را بتوان در تمام تصمیم گیری ها و اجرای پروژه های عمرانی پیش از افتتاح انجام داد.
وی ادامه داد: لذا محور تنگ خیاره به شهر لپویی که ۱۴ کیلومتر تکمیل و به بزرگراه تبدیل می شود از قطعه۶ مسیر دو طرفه می شود که یک مسیر برای شمال و غرب شیراز است و مسیر دیگر برای مسافرین شرق و جنوب شیراز به محور دروازه قرآن خواهد بود.
مدیرکل دفتر فنی استاندار فارس گفت:دو کار محوری تا هفته آینده انجام می‌گیرد؛ حدود ۷ متر از فاز دو صدرا (کنارگذر گویم) آسفالت می‌شود و بعد از گویم خارج می‌شود و مسافرینی که از شیراز به سمت آزاد راه و سپیدان می‌روند می‌توانند از مسیر صدرا و جاده گاز عبور کنند و به بعد از گویم هدایت شوند.
جمشیدی افزود: ترافیک و حجم مسافرین شیراز به اصفهان مشخص است و تنها جابجایی صورت می‌گیرد؛ بخشی از شهروندان نیز از محور بزرگراه شیراز به اصفهان و بخشی از پروژه آزادراه تردد می‌کنند.
وی با بیان اینکه هر یک ماشین که محور آزاد راه را طی کند حدود ۱۰ لیتر فقط صرفه جویی سوخت و انرژی است، تصریح کرد: به تعویق انداختن افتتاح آزادراه درست نیست و به ضرر اقتصاد استان و کشور است، از سوی دیگر در این جاده رفت و آمد محلی انجام می گیرد و شاهد تصادفات هستیم.
مدیرکل دفتر فنی استاندار فارس با اشاره به اینکه آزاده راه با تکمیل تمام قطعات ایده ال است، تصریح کرد: چندنقطه برای روشنایی ازادراه دیده شده است و نقاط دیگر برای بهبود کیفیت تا قبل از زمستان انجام می شود .

وی ادامه داد: آزدراه بیش از ۵۰ کیلومتر رویه بتنی دارد که حدفاصل ایزدخواست تا شهرضا است و مابقی به صورت آسفالت انجام گرفته است.

جمشیدی با بیان اینکه ورودی و خروجی ها طبق استاندارد انجام شده است، عنوان کرد:۸ هزار میلیارد تومان از ۱۳۹۰ تاکنون برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است و برآورد روز آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است .

حداقل های استاندارد روشنایی در آزادراه در نظر گرفته شده است
سید ابوذر حسینی دبیر شورای ترافیک فارس نیز در این بازدید گفت: حداقل های استاندارد روشنایی در آزادراه در نقاط حادثه خیز تقاطع ها و… که بیشتر روشنایی دیده می شودو باید به صورت نقطه ای باشد که در بسیاری از نقاط انجام شده است.
وی ادامه داد: طراحی و ساخت و تابلوهای علائم آزادراه نهایی شده و دوربین ها ی مسیر مکان یابی شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.