جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ ساعت تعداد دیدگاهها : 4×
بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت از کشور‌های جهان دریافت کردیم
07 خرداد 1403 - 13:14
شناسه : 47673
1
سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به حادثه دلخراش بالگرد برای مقامات عالی‌رتبه کشورمان گفت: برغم این حادثه در حمایت موثر ایران از ملت فلسطین و جریان‌های مقاومت برای احقاق حقوق حقه فلسطین بی تردید هیچگونه خللی ایجاد نخواهد شد.
ارسال توسط : نویسنده : محمدی منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ
به گزارش جمهورآنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه با تسلیت شهید رئیسی و همراهان ایشان و تشکر از حضور پررنگ مردم بیان کرد: ما یک رئیس جمهور خدوم و وزیر خارجه پرتلاش و به تعبیر مقام معظم رهبری، مجاهد را از دست دادیم. نقش آنها در بازه زمانی تقریبی سه سال گذشته در توسعه روابط و مناسبات خارجی ایران نقش برجسته و ماندگار است و تردیدی نیست شاهد جهش کاملا محسوس در توسعه مناسبات خارجی ایران و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی بودیم.
کنعانی ادامه داد: شاهد این مدعا کثرت پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی از آغازین دقایق حادثه دلخراش بالگرد با ملت بزرگ ایران و مشارکت هیأت‌های عالی‌رتبه کشور‌های مختلف در مراسم تجلیل و تکریم شهدای والامقام و آسمانی ایران در این حادثه دلخراش بودیم. دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشور‌های مختلف جهان برای رهبر معظم انقلاب، دولت و سرپرست دولت و سرپرست وزارت خارجه و مقامات عالیه کشور بودیم. اینها حاکی از روابط سازنده و بالنده ایران با دنیا بود. ایران به رغم این ضایعه بزرگ، اما رویکرد خود را در تعامل سازنده با کشور‌های مختلف دنیا در حوزه پیرامون و فرامنطقه‌ای ادامه خواهد داد.
وی گفت: حمایت از جبهه مقاومت سیاست اصولی برآمده از مبانی انقلاب اسلامی است. در حمایت از مردم فلسطین و جریان مقاومت هیچگونه خلل و وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد.
کنعانی گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و آن را مورد اهتمام قرار خواهیم داد و از تسلیت و همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در آیین تکریم شهید رئیسی و همراهان شهید ایشان تشکر می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره ارائه پرونده هسته‌ای به شمخانی بیان کرد: سنت ما پاسخ دادن به شایعه‌ها در فضای مجازی نیست، هیات مذاکره کننده ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با اشراف افراد بالادست نظام مذاکرات را پیش برده است و همواره از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده است، وزارت خارجه رایزنی‌های خود را در مسبر مذاکرات ادامه خواهد داد و طبعا رویکرد ایران درباره شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره سازنده بوده است. آژانس باید در ارتباط با اتخاذ رویکرد سیاسی جدا اجتناب کند و طبعا دخالت دادن برخی بازیگران نمی‌تواند در مسیر ارتباط ایران و آژانس سازنده باشد و بازیگران هم باید از این اقدامات خویشتنداری کنند.
سفر مقامات عمانی به کشورمان با هدف ابراز همدردی صورت می‌گیرد
سخنگوی وزارت خارجه درباره امضای قرارداد بین عراق و ترکیه و توسعه راه در بغداد توسط ترکیه گفت: موضوع آب از موضوعات مهم زیست محیطی در حوزه متطقه‌ای است و بسیاری از این موضوعات مستقیم یا غیر مستقیم به ایران ارتباط دارد. طبعا ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران کع متاثر از تنش‌های آبی هستیم و این موصوعات را با دقت دنبال میکنیم، دستگاه دیپلماسی و وزارت خانه‌های ذی ربط از جمله وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به این موضوعات ورود خواهند کرد. موضوعات اقلیمی تاثیرگذار در یک کشور خاص نیستند و کل کشور‌های منطقه را متاثر خواهند کرد.
وی ادامه داد: ایران از این گفتگو‌ها استقبال می‌کند. درباره کریدور‌ها هم از هرگونه پروژه‌ای که در منطقه مطرح شده استقبال کردیم و سیاسی کردن راهگذر‌ها را متناسب با منافع جمعی منطقه نمی‌دانیم و موضوعات را با دقت دنبال خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه اخباری منتشر شد درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان و امروز هم وزیر خارجه عمان در تهران خواهد بود و آیا حامل پیامی از سوی آمریکاست؟ گفت: سفر وزیر خارجه عمان برای ابراز تسلیت و مراتب همدردی عمان با دولت و ملت ایران صورت می‌گیرد. البته هیأت عالی‌رتبه عمانی متشکل از چند وزیر در مراسم تجلیل از رئیس جمهور شهید و همراهان آنها به تهران سفر کرده بودند ولی وزیر خارجه عمان به دلیل اینکه آن روز در سفر دیگری بود با توجه به نوع رابطه ویژه ایشان با همتای ایرانی و مناسبات دوستانه دو کشور تصمیم گرفت سفری اختصاصی به ایران برای ابراز همدردی و تسلیت به دولت و مردم ایران داشته باشد روابط ایران و عمان دوستانه و سازنده و دو کشور دارای موضوعات متعدد برای گفتگو‌های مشترک و دوجانبه هستند و در دیدار امروز با سرپرست وزارت خارجه و احتمالا آقای مخبر درباره مناسبات دوجانبه صحبت خواهد شد.
 کنعانی بیان کرد: تعاملات در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده و این تعاملات متمرکز بر حوزه‌های رفع تحریم و هسته‌ای بوده و هیچگاه هم از این چارچوب خارج نشده و تعاملات ما با طرف آمریکایی همواره ادامه داشته ولی صرفا در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای بوده است. وی عنوان کرد: اخباری هم در این خصوص منتشر شد و لازم است تأکید کنم مفاد خبر یا خبر‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی درباره این گفتگو‌ها معتبر و دقیق نیست.
 پیگیر آزادی حمید نوری هستیم
وی درباره حمید نوری گفت: ایران در جریان جزییات پرونده این شهروند ایرانی است و بازداشت خودسرانه یک شهروند ایرانی در کشور پذیر عراق از نظر ما به هیچ عنوان پذیربته نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.