شکایت عدم تمکین چگونه است؟
29 خرداد 1403 - 12:21
شناسه : 48758
1
در مقاله «شکایت عدم تمکین چگونه است؟» مستند به مواد قانونی و تحت نظر کارشناسان مجرب، به پرتکرارترین سوالات مربوطه پاسخ داده می شود..
ارسال توسط : منبع : جمهور آنلاین
پ
پ

پس از جاری شدن خطبه عقد بین زن و مرد، آنها علاوه بر متعهد شدن به یکدیگر، به مسئولیت های متقابل نیز پایبند می شوند؛ از آنجایی که این وظایف تحت پوشش قانون قرار دارند، عدم تحققشان تخطی محسوب شده و امکان ثبت شکایت برای شخص به وجود می آید.

از جمله حقوقی که ضمن ازدواج برای زوجه به وجود می آید، حق مطالبه نفقه بوده و برای مرد، حق تمکین خاص و عام همسرش از او است؛ کوتاهی زن در انجام وظایفش، تنظیم شکایتنامه ای بر علیه او توسط شوهر را امکان پذیر می کند.

روند قانونی اینگونه پرونده های حقوقی برای بسیاری از افراد غیر متخصص، با دشواری‌های زیادی همراه می باشد؛ در مقاله «شکایت عدم تمکین چگونه است؟» مستند به مواد قانونی و تحت نظر کارشناسان مجرب، به پرتکرارترین سوالات مربوطه پاسخ داده می شود..

شکایت عدم تمکین چگونه است؟

تمکین چیست؟

ازدواج و تشکیل زندگی‌ مشترک، مسئولیت و وظایفی را به همراه دارد که قانون تحقق مهمترین آنها را ضمانت می کند؛ حق تمکین برای شوهر نیز جزو وظایف اصلی زوجه می باشد که کوتاهی در آن، امکان ثبت شکایت و اعمال پیگرد قانونی علیه وی را به وجود می آورد.

عدم تمکین همسر طی عقد دائم، باعث قطع مبلغ نفقه زوجه می شود؛ به زبان دیگر در ازدواج رسمی، نفقه در ازای تمکین زن از شوهر  پرداخت می شود. سازمان های قضایی دو‌ مفهوم زیر را تحت عنوان تمکین معرفی می کنند:

الف) تمکین خاص: یکی از دلایل ازدواج، تداوم نسل و برطرف کردن نیاز جنسی می‌ باشد؛ زن مکلف به برقراری رابطه زناشویی کافی و معقول با شوهرش است که در اصطلاح قانونی بدان تمکین خاص می گویند. شوهر وظیفه دارد که مناسبات این نوع تمکین را فراهم کند، یعنی تهیه مسکن و حتی اثاثیه منزل، قانونا مسئولیت زوج می باشد.

ب) تمکین عام: یکی از وظایفی که طی ازدواج برای زوجه به وجود می آید، فرمانبرداری از شوهر می باشد که بدان تمکین عام می گویند؛ درست است که اساس زندگی مشترک، معاشرت و مشورت در مسائل گوناگون می باشد، اما اتخاذ تصمیم نهایی برعهده مرد است.

شرایط عدم تمکین چیست؟

عدم تعهد زوجه به مسئولیت هایش و امکان اثبات این امور توسط زوج در مراجع ذی صلاح، شرایط شکایت عدم تمکین را فراهم می کند؛ از مهمترین مصادیق وظایف زن به شوهر، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تداوم رابطه زناشویی
  • سکونت در منزل شوهر
  • وفاداری به شوهر
  • فرمانبرداری در امور
  • حسن اعمال و رفتار

عدم تحقق یکی‌ از موارد فوق برای تنظیم شکایتنامه با مضمون عدم تمکین، کافی می باشد؛ جالب است بدانید که دو مصداق اول، پرونده های حقوقی بیشتری را در مراجع قضایی به خود اختصاص داده اند! البته پیگیری چنین پرونده هایی سخت و پر از پیچیدگی است، از همین رو توصیه می شود در رابطه با این موضوع با بهترین وکیل طلاق در گرگان یا محل زندگی خود مشورت کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

مدارک لازم برای شکایت عدم تمکین چیست؟

پیش از هر اقدام قانونی باید مدارک لازم جمع آوری شود؛ هرگونه کسری در مدارک زیر، منجر به توقف در روند شکایت عدم تمکین خواهد شد:

  • مدارکی برای احراز هویت مرد یعنی شناسنامه و کارت ملی
  • مدارکی برای احراز صحت ازدواج یعنی سند ازدواج یا همان عقدنامه
  • مدارکی برای احراز وجود مسکنی برای تمکین زوجه در آن، یعنی سند رسمی‌ یا سند قولنامه ای ملکی یا اجاره نامه مسکن
  • ارائه اظهارنامه مرد و شرح وضعیت و عدم تمکین همسر
  • استشهادنامه افراد عادل، عاقل و بالغ با مضمون عدم تمکین زن از شوهرش
  • بسیاری از آقایانی که متقاضی ثبت شکایت عدم تمکین هستند، برای تسریع روند صدور حکم از وکلای حقوقی کمک می گیرند؛ در این صورت وکالتنامه باید در تمامی مراتب، به مامور ذیصلاح ارائه شود.

شکایت عدم تمکین چگونه است؟

مراحل ثبت شکایت عدم تمکین چیست؟

ابتدا خود شوهر یا نماینده حقوقی وی باید در یکی‌ از دفاتر خدمات قضایی، دادخواستی تحت عنوان شکایت عدم تمکین را ثبت کند؛ بدین منظور باید اظهارات مرد و فرم های مربوطه تحت نظر مامور ذیصلاح تکمیل و ثبت شود.

سپس زوجه برای بیان اظهاراتش نسبت به شکایت زوج، فرا خوانده می شود؛ حال پرونده به دادگاه خانواده ارجاع داده خواهد شد که نتیجه آن، تشکیل دادگاهی در محل اقامت زن می باشد.

اگر زوجین طی دادگاه به توافقی نرسند، شوهر باید درخواستی برای صدور اجرائیه «الزام به تمکین» را ثبت کند و رای نهایی را از مقام قضایی به نفع خودش اخذ کند؛ سپس مهلتی ۲۰ روزه برای ابراز اعتراضات و تجدید نظر نسبت به حکم، داده می شود که باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام گردد.

عدم تمکین چه پیامدهایی را برای زوجه به همراه دارد؟

در واقع عدم تمکین خاص و عام زوجه از همسر، جرم نیست که مجازات نقدی، تعزیری یا حدی برای آن در نظر گرفته شود؛ بلکه نوعی تخطی از قوانین است که برای آن جریمه در نظر گرفته می شود. بدان معنا که در صورت اثبات عدم تمکین زن از شوهرش، وی از حقوق ضمن ازدواجش محروم خواهد شد.

  • نفقه در ازای تمکین خاص و عام زن از همسرش قابل اتخاذ می باشد؛ بدیهی است که با اثبات عدم تمکین در دادگاه، شوهر دیگر ملزوم به پرداخت نفقه نمی باشد.
  • زوجین می توانند حین عقد، به شروط دوازده گانه ضمن ازدواج نیز متعهد شوند؛ یکی از مصادیق  آن بر اساس ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی، عدم ازدواج رسمی یا صیغه زن دیگری توسط شوهر می باشد. اگر عدم تمکین زوجه در مراجع قضایی اثبات شود، زوج می تواند اجازه عقد مجدد را از دادگاه اخذ کند.
  • یکی دیگر از مصداق های شروط دوازده گانه، تقسیم اموال به دست آمده پس از ازدواج به صورت مساوی بین زن و مرد است؛ علیرغم تعهد زوجین به این شروط، با عدم تمکین زوجه، وی از مطالبه این اموال محروم می شود.
  • حق طلاق یعنی توانایی ثبت یک طرفه طلاق بدون ارائه دلیل محکمه پسند و بدون رضایت همسر؛ در قانون کشور ما، این حق برای شوهر می باشد. اگر حق طلاق به زوجه وکالت داده شده باشد، مرد می تواند به دلیل عدم تمکین، دادخواست طلاق را در دفاتر خدمات قضایی یا آنلاین در سامانه تصمیم به آدرس behzisti.ir ثبت کند.
  • اگر زن بخواهد با عدم تمکین، نارضایتی خود از زندگی مشترک و تمایل به جدا شدن را ابراز کند، با این اعمال تنها فرآیند طلاق را برای خود دشوارتر می کند.

لازم به ذکر است که بر خلاف نفقه، هیچ چیز نمی تواند مانع مطالبه مهریه شود، مگر بذل آن توسط زوجه؛ بر اساس قانون، اگر در طول زندگی مشترک زن درخواست مطالبه مهریه را ثبت کند و شوهر نسبت به انتقال مالکیت این اموال به همسرش مقاومت نشان دهد، امکان عدم تمکین خاص بدون قطع شدن نفقه برای زوجه به وجود می آید.

کلام آخر

نفقه زوجه در ازای تمکین خاص و عام او از شوهرش پرداخت می شود؛ اولی به معنا برقراری رابطه زناشویی معقول و کافی با همسر و دومی‌ به معنای فرمانبرداری در امور از شوهر است. نقض هرکدام از این موارد امکان ثبت شکایت عدم تمکین را به وجود می آورد؛ معمول ترین دلایل ثبت این نوع شکایت، عدم برقراری رابطه زناشویی و ترک خانه شوهر می باشد. بدین منظور مرد باید با ارائه مدارک لازم در یکی از دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را ثبت و اظهاراتش را بیان کند؛ اگر رای نهایی به نفع زوج صادر شود، زوجه از حقوقی مانند نفقه محروم می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.