یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ ساعت تعداد دیدگاهها : 4×
28 تیر 1400 - 12:14
شناسه : 6266
1
جمهور آنلاین/ رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه باید بین نقد و توهین در رسانه مرزبندی داشته باشیم، پیشنهاد کرد تا شورای حل اختلاف رسانه‌ها برای بررسی بهتر مشکلات اهالی رسانه‌ تشکیل شود.
ارسال توسط :
پ
پ

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای که نخستین نشست هم‌اندیشی خود با نخبگان را به هم فکری با اصحاب رسانه اختصاص داده بود، با تأکید بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، نقش رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقا بخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را بسیار مهم دانست.

رئیس قوه قضائیه افزود: رسانه می‌تواند به مردم آگاهی دهد تا حقوق خود و راه استیفای حق را به خوبی بشناسد، تا هم به آن‌ها تعدی نشود و هم آنکه بدانند اگر تعدی کنند، چه عواقبی دارد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه آگاهی انسان از لوازم ضروری اجرای عدالت است گفت: نقش رسانه در مطالبه گری و پاسخگو کردن همه آحاد جامعه اعم از مسئول و غیر مسئول و همه افراد و نهادهایی که وظیفه اجتماعی دارند، حائز اهمیت است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در این شرایط به شدت نیاز به فهم مشترک در موضوعات مختلف داریم گفت: اگر بین رسانه و دستگاه‌های مختلف مانند قوه قضائیه، دولت و مجلس فهم مشترکی نسبت به مسائل و موضوعات وجود داشته باشد، هر کسی به درستی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

رئیس دستگاه قضا برای نمونه به موضوع ترک فعل اشاره کرد و گفت: بعضی ترک فعل‌هایی داریم که موجب ضمان است، اما بر اساس قانون جرم نیست، ولی برخی ترک فعل‌ها هم ضمان آور و هم جرم است و در قانون برای آن مجازات تعیین شده و برخی هم در حد یک تخلف اداری و انتظامی است که درباره این‌ها باید به یک فهم مشترک برسیم.

محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت: نقد در قانون مطبوعات تعریف شده، اما برخی موارد که مطرح می‌شود مصداق تخریب و حتی توهین است که باید با یک مرزبندی دقیق و شفاف، حساب آن‌ها را از نقد سازنده جدا کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی برای هر حکومت و دستگاهی مهم است، اظهار داشت: اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام ما به عنوان یک نظام مردمی است و اگر اعتماد مردم را نداشته باشیم در بسیاری از کارها موفق نخواهیم شد.

محسنی اژه‌ای افزود: بدون تردید یکی از الزامات افزایش اعتماد مردم صداقت و به حساب آوردن مردم و بهره مندی از ظرفیت‌های آنهاست.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه از دوران جوانی و بیش از ۵۰ سال است که اعتقاد دارم توده مردم مسائل را به خوبی متوجه می‌شوند و درک می‌کنند و اگر صاقانه واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنیم، گفت: بهره برداری‌های خاص و مقطعی از مردم کار ناپسندی است و اگر مردم احساس کنند ظاهرسازی می‌کنیم و حرف‌های خوب را برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی بیان می‌کنیم سخن ما را نمی‌پذیرند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: باید نکات مثبت و نقاط قوت را با هم دید و به نقاط ضعف و ناکارآمدی‌ها هم توجه داشت و آن‌ها را مصلحانه نقد کرد تا بتوانیم در مسیر موفقیت حرکت کنیم.

محسنی اژه‌ای با استقبال از همکاری و هم اندیشی با اصحاب رسانه گفت: باید با کمک همدیگر مسائل و آسیب‌ها را احصا و راه حل آن‌ها را بررسی کنیم و به هر میزان بتوانیم فاصله در فهم مشترک درباره مشکلات را کاهش دهیم تا بهتر بتوانیم مسائل را حل کنیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: لازم است سازوکاری برای استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌های یکدیگر ایجاد کنیم که این سازوکار باید با کمک خود اصحاب رسانه طراحی شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به تماس با نخبگان از سوی دفتر رئیس قوه قضائیه و اخذ نظرات، پیشنهادات و انتقادات از سوی طیف‌ها و سلایق مختلف فکری بلافاصله پس از انتصاب به ریاست دستگاه قضا گفت: اگر چه فرصت مطالعه همه نظرات دریافت شده نبود، بخش عمده نظرات را که به‌صورت تلفنی یا مکتوب فرستاده شده مطالعه کردم و به همکارانم گفتم که این‌ها را برای بررسی بیشتر و عمیق‌تر دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: این نظرات باید با نگاهی مبتنی بر واقعیت‌ها بررسی شود و برای آن‌ها راهکار پیدا کنیم و اگر بخواهیم برای آن‌ها در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت و این اتفاق هم نمی‌افتد حتماً در این خصوص با ارائه دهندگان ایده و نظرات همفکری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید با مشورت و مفاهمه با فردی که مسأله‌ای طرح کرده راهکار درست را انتخاب کرد و برای این موضوع باید زمان مناسبی اختصاص داد.

رئیس قوه قضائیه شاخص ارزیابی عملکرد دستگاه قضا و سنجش موفقیت‌هایش در تغییر و تحول را شرع، قانون و ابلاغیه مقام معظم رهبری به رئیس دستگاه قضا عنوان کرد و گفت که با ملاک‌های سلیقه‌ای نمی‌توان ارزیابی دقیقی از موفقیت یک دستگاه داشت و هر قضاوتی بشود نادرست است.

محسنی اژه‌ای همچنین گفت: ممکن است بعضی وقت‌ها خود ما یا فعالان رسانه به قانون یا دستورالعملی نقد داشته باشند و آن قانون و دستورالعمل نیازمند اصلاح هم باشد، اما اگر ملاک مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم ارزیابی کنیم که به وظیفه‌مان درست عمل کرده‌ایم یا نه و باید قانون را مبنای عمل خود قرار دهیم.

محسنی اژه‌ای در پایان سخنان خود تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه ها» با حضور افراد آشنا به مسائل رسانه و مسائل حقوقی و مصالح کشور را تدبیری خوب برای رسیدگی به برخی دعاوی علیه رسانه‌ها دانست و تأکید کرد در صورت نیاز و برای تسریع و تسهیل رسیدگی‌ها می‌توان این شورا را با تشکیل شعب دیگری توسعه داد.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.