ابیانه روستای سوغاتی ها
16 اردیبهشت 1403 - 16:53
شناسه : 46961
0
ابیانه را از دیر باز به عنوان روستای پلکانی می شناسند اما در کنار مقوله تاریخ و معماری ابیانه دارای سوغاتی های متنوع نیز میباشد
ارسال توسط : منبع : جمهور آنلاین
پ
پ

به گزارش جمهور آنلاین، سوغاتی‌های ابیانه را می‌توان در دو نوع خوراکی‌ها و آثار و صنایع‌دستی آن دسته‌بندی کرد. گردو، بادام، سیب، آلو از‌جمله سوغاتی‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را با کیفیتی خوب در روستا پیدا کرد و به‌عنوان سوغات با خود همراه آورد. لواشک‌ هم یکی دیگر از خوراکی‌های پر‌طرفدار این روستا است که بسیاری از مسافران و گردشگران از کنار آن به‌سادگی عبور نمی‌کنند.
صنایع‌دستی و زیور‌آلات دست‌سازی است که به‌عنوان سوغات ابیانه تا سال‌ها می‌توانند خاطرات سفر به این روستای تاریخی را برای گردشگرانزنده نگه دارند.
یکی از نفیس ترین سوغاتی ها زیور آلات سنتی در ابیانه است که علاقمندان زیادی در بین خانمها دارد و گردشگران نیز از آن استقبال می کنند. گردنبند‌ها و دست‌بند‌های ساخته دست هنرمندان روستا، زیبایی و اصالت این آثار را به‌خوبی بیان می‌کنند
از تولیدات نقره ای در ابیانه می توان این موارد را برشمرد:
انگشترهای مختلف که یک نوع آن بنام شستی معروف است و دارای یک نگین و ۶ حلقه است و برای انگشت شست طراحی شده است.
منگلی ٬ حلقه ای است با دهانه باز برای مچ دست از جنس نقره با آرایشی ساده و به وزن ۳۲ مثقال یا ۱۶۰ گرم نقره خالص تولید شده است.
النگو ٬ از جنس نقره با نقشهای زینتی و مشبک به اضافه دست بندهائی از دانه های نقره ای ٬ عقیق ٬ کهربا و…
گردنبند ٬ محتوی سکه های مختلف ضرب قدیم از جنس نقره است.
بازوبند ٬ قابی نقره ای است که کنده کاری شده و با بندهای ابریشمی بر بازو بسته می شود.
تنگه ٬ که منحصرا برای عروسها بر بالای پیشانی نصب می گردید و بر آن تکه های تقره و طلا دوخته شده و از مشخصات این تنگه مربع شکل گل حلقه ای زیبائی است که در وسطه تنگه دوخته شده که آنرا تیته می نامند.
خشکبار ابیانه نیز از دیگر سوغاتهای خوشمزه روستا محسوب میشود که معمولاً ذائقه های گردشگران با آن شیرین می شود . از دیگر سوغاتهای ابیانه می توان عروسک با پوشش لباسهای ابیانه ، اسپند دوزها، گیاهان دارویی، عسل و… اشاره کرد. تمامی این محصولات در بازار محلی ابیانه و با خرید از فروشگاهها و همچنین دست فروشها قابل تهیه می باشد.
روستای ابیانه یکی از مناطق دیدنی و تاریخی استان اصفهان است که هر‌ساله در فصل‌های مختلفی از سال میزبان میهمانان داخلی و خارجی بسیاری می‌شود. طبیعت زیبا و بنا‌های تاریخی این ‌روستا به‌حدی زیبا هستند که هر ‌مسافری را به خود جذب می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.