ایمانی پور از مدرسه آموزش زبان فارسی در ارمنستان دیدار کرد
13 اردیبهشت 1403 - 23:58
شناسه : 46902
2
هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر ایمانی پور و به دعوت وزارت فرهنگ، آموزش و پرورش و علوم ارمنستان، از یکی از مدارس دولتی این کشور با حضور نزدیک به دو هزار دانش آموز بازدید به عمل آوردند.
ارسال توسط : نویسنده : قزوینیان منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان
پ
پ

به گزارش جمهورآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،به منظور آشنایی با روند آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه به همراه معاون وزیر فرهنگ آموزش و ورزش ارمنستان آقای آرتور مارتیروسیان، آقای اسدی‌موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، دکتر دیوسالار مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین آقای دکتر مصطفوی مدیرکل مبادلات و سازمان‌های بین‌المللی از مدرسه ۳۵ ارمنستان به‌عنوان یکی از مدارس فعال در بخش فارسی‌آموزی بازدید کرد.

مدرسه ۳۵ در منطقه اربونی با یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز یکی از مدارس فعال ارمنستان در حوزه آموزش زبان فارسی است که ۳۵۰ دانش‌آموز آن در مقاطع پنجم تا نهم زبان فارسی را به‌عنوان زبان رسمی فرامی‌گیرند.

در این مراسم ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط دانش‌آموزان مورد استقبال قرار گرفت و سپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرود ملی ارمنستان توسط دانش‌آموزان این مدرسه اجرا شد.

همچنین ایمانی‌پور و هیات همراه او با اجرای موسیقی سنتی توسط دانش‌آموزان مورد استقبال قرار گرفتند.

در ادامه مدیر مدرسه ۳۵ از حضور دکتر ایمانی‌پور و همراهان وی در این مدرسه ابراز خرسندی کرد و گفت: این دیدار قطعا موجب تقویت روابط و ایجاد شوق و انگیزه در دانش‌آموزان فارسی‌آموز ارمنستان به‌ویژه این مدرسه می‌شود.

مدیر مدرسه ۳۵ با تشکر از جمهوری اسلامی ایران و سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان برای حمایت از آموزش زبان فارسی مطرح کرد: کلاس آموزش زبان فارسی به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران تجهیز شده و کتاب‌های آموزشی امسال برای دانش‌آموزان به دست مدارس رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در روند آموزش زبان فارسی در زمینه کمی و کیفی ارتقا چشمگیر ایجاد شود.

در ادامه این بازدید معاون وزیر فرهنگ ارمنستان ضمن تشکر از رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور ،به دلیل بازدید از مدرسه ۳۵ گفت: زبان فارسی از زبان‌های مورد علاقه مردم ارمنستان است و در وزارت علوم تلاش خواهیم کرد موانع موجود در زمینه فارسی‌آموزی برطرف شود و از هیچ تلاشی برای تقویت آموزش زبان فارسی فروگذار نمی‌کنیم.

اجرای نمایش آثار سعدی به‌ویژه حکایت‌های گلستان سعدب توسط دو تن از دانش‌آموزان مدرسه ۳۵ از دیگر برنامه‌های این بازدید بود.

تومانیان یکی از نویسندگان ارمنستان نیز یکی از حکایت‌های گلستان سعدی را نمایش‌نامه‌خوانی کرد که به‌ویژه شعرخوانی او مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

آقای ایمانی‌پور نیز ضمن تشکر از اجرای برنامه‌های در خور در این مدرسه، دانش‌آموزان فارسی‌آموز را سفیران فرهنگی دانست و گفت: گزارش و مشاهدات در زمینه دانش‌آموزان فارسی‌آموز این مدرسه حاکی است که مردم ارمنستان با مردم ایران روابط دیرینه فرهنگی دارند و به‌عنوان دوست و برادر در کنار یکدیگر هستند.

وی افزود: در زمینه تقویت آموزش زبان فارسی در ارمنستان تلاش خواهیم کرد.

ایمانی‌پور همچنین از وزارت علوم و فرهنگ ارمنستان به دلیل ایجاد فضای مناسب آموزشی برای فارسی‌آموزان تقدیر کرد.

وی افزود: دستگاه‌های مسئول در ارمنستان زمینه آموزش زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی ایجاد کرده‌اند که موجب افزایش گفتگوها می‌شود و همین امر زمینه تقویت تعاملات و روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور خواهد شد.

ایمانی‌پور ابراز امیدواری کرد :در پی فرصتی که برای فارسی‌آموزان ارمنستان ایجاد شده در آینده شاهد توسعه روابط دو کشور و گسترش فرهنگ ارمنستان و ایران باشیم.

شایان ذکر است در این سفر قرار است جناب آقای دکتر ایمانی‌پور ضمن ملاقات با مسئولان فرهنگی و سیاسی ارمنستان، با وزیر امور فرهنگ، علوم، ورزش ارمنستان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان و اسقف اعظم کلیسای جامع آچمیادزین ملاقات کند.

دیدار با رییس دانشگاه دولتی ایروان و ملاقات با اساتید و دانشجویان ایران‌شناسی و زبان ادبیات فارسی دیگر برنامه‌های سفر دکتر ایمانی‌پور به ارمنستان را تشکیل می‌دهد.

گزارش نخستین روز از سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارمنستان

ایمانی پور از مدرسه آموزش زبان فارسی در ارمنستان دیدار کرد

به منظور امضا تفاهم‌نامه فرهنگی و برنامه مبادلات بین کشور ارمنستان و ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ایمانی‌پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دعوت رسمی وزارت فرهنگ، علوم، ورزش ارمنستان ظهر چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه وارد ایروان شد و مورد استقبال جناب آقای دکتر سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران، آقای محمد اسدی‌موحد رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان و دکتر پاپویان رییس مرکز امور بین‌الملل و دیاسپارهای وزارت فرهنگ ارمنستان قرار گرفت.
در ابتدا در فرودگاه ایروان آقای پاپویان در صحبت مقدماتی ضمن خیرمقدم به آقای ایمانی‌پور ابراز امیدواری کرد که این سفر با امضای برنامه مبادلات، روابط فرهنگی بین دو کشور را مستحکم‌تر نماید و برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرایی‌تر شود و روابط دو کشور دوست و برادر ایران و ارمنستان را استحکام بیشتر و عمیق‌تر بخشد.
در نخستین روز این سفر، آقای ایمانی‌پور میهمان ضیافت شام آقای مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران بود.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این ضیافت که با حضور جمعی از کارشناسان سفارت برگزار شد با مسایل فرهنگی و موضوعات جاری ارمنستان آشنا شد و راهکارهای توسعه روابط فرهنگی به‌ویژه در حوزه آموزش زبان فارسی، گسترش روابط دانشگاهی و همچنین گسترش فعالیت‌های فرهنگی ازجمله موضوع کتاب و انتشارات، ترجمه و نیز تبادلات بین دانشگاهی و هنری مورد بررسی قرار گرفت.
آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان از چنان اهمیت و ویژگی برخوردار است که عالی‌ترین مقام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سفر رسمی به این کشور بازدید از مراکز آموزش زبان فارسی در مدارس آن را از اهداف اصلی سفر خود قرار داده و به عنوان نمونه یکی از مراکز مهم آموزش زبان فارسی در ایروان را مورد بازدید قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ایمانی پور و هیئت همراه صبح امروز در دومین روز سفر رسمی به کشور ارمنستان که به دعوت رسمی مقامات فرهنگی این کشور انجام شده در مدرسه ۳۵ به عنوان یکی از مدارس فعال در زمینه آموزش زبان فارسی حضور یافتند و از روند آموزش زبان فارسی در این مدرسه و پیشرفت‌های حاصله در این زمینه بازدید کردند.
در این بازدید که با حضوردکتر پاپویان، رئیس مرکز امور بین‌الملل و دیاسپورای وزارت فرهنگ ارمنستان انجام شد و آقای طاهری معاون سفیر و آقای اسدی موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان و دکتر دیوسالار مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر مصطفوی مدیر کل مبادلات و سازمان‌های بین‌المللی نیز رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان را همراهی می‌کردند مدرسه ۳۵ شهر ایروان که در منطقه اروونی این شهر با ۱۵۰۰ دانش آموز به عنوان یکی از مدارس فعال ارمنستان در حوزه آموزش زبان فارسی با بیش از ۳۵۰ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی از پنجم و نهم ه زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی فرا می‌گیرند مورد بازدید دکتر ایمانی پور و هیئت همراه قرار گرفت.
در آغاز این بازدید طبق سنت دیرین ارامنه مسئولان این مدرسه با نان و نمک از مقامات ایرانی پذیرایی کردند سپس دانش آموزان فارسی آموز با اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرود ملی ارمنستان و برنامه‌های شاد فرهنگی و موسیقی سنتی از میهمانان بلندپایه ایرانی خود استقبال کردند.
در ادامه این مراسم مدیر مدرسه ۳۵ از حضور آقای ایمانی‌پور و همراهان وی در این مدرسه ابراز خرسندی کرد و گفت: این دیدار قطعا موجب تقویت روابط و ایجاد شوق و انگیزه در دانش‌آموزان فارسی‌آموز ارمنستان به‌ویژه این مدرسه می‌شود.
مدیر مدرسه ۳۵ با تشکر از جمهوری اسلامی ایران و سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان برای حمایت از آموزش زبان فارسی گفت کلاس آموزش زبان فارسی به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران تجهیز شده و کتاب‌های آموزشی امسال برای دانش‌آموزان به دست مدارس رسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد که در روند آموزش زبان فارسی در زمینه کمی و کیفی ارتقا چشمگیر ایجاد شود.
در ادامه این بازدید معاون وزیر فرهنگ ارمنستان ضمن تشکر از آقای ایمانی‌پور به دلیل بازدید از مدرسه ۳۵ گفت: زبان فارسی از زبان‌های مورد علاقه مردم ارمنستان است و در وزارت علوم تلاش خواهیم کرد موانع موجود در زمینه فارسی‌ آموزی برطرف شود و از هیچ تلاشی برای تقویت آموزش زبان فارسی فروگذار نمی‌کنیم.
اجرای نمایش آثار سعدی به‌ویژه حکایت‌های گلستان سعدی توسط دو تن از دانش‌آموزان مدرسه ۳۵ از دیگر برنامه‌های این بازدید بود.
سپس دانش آموزان یکی از نمایشنامه‌های آقای تومانیان یکی از نویسندگان بزرگ ارمنستان و یکی از حکایت‌های گلستان سعدی را نمایشنامه خوانی کردند که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.
در ادامه آقای ایمانی‌ پور طی سخنانی ضمن تشکر از اجرای برنامه‌های مناسب و ارزنده در این مدرسه، دانش‌آموزان فارسی‌ آموز را سفیران فرهنگی دانست و گفت: گزارش‌های موجود و نمونه های کارهای زیبای انجام شده و آنچه در برنامه‌های اجرا شده توسط دانش‌آموزان فارسی‌ آموز این مدرسه مشاهده شد نشانگر آن است که مردم ارمنستان با مردم ایران روابط دیرینه فرهنگی دارند و به‌عنوان دوست و متحد در کنار یکدیگر هستند.
وی افزود: در زمینه تقویت آموزش زبان فارسی در ارمنستان تلاش خواهیم کرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان همچنین از وزارت علوم و فرهنگ ارمنستان به دلیل ایجاد فضای مناسب آموزشی برای فارسی‌ آموزان تقدیر کرد.
وی افزود: دستگاه‌های مسئول در ارمنستان زمینه آموزش زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی ایجاد کرده‌اند که موجب افزایش گفتگوها می‌شود و همین امر زمینه تقویت تعاملات و روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور خواهد شد.
دکتر ایمانی‌ پور ابراز امیدواری کرد در پی فرصتی که برای فارسی‌ آموزان ارمنستان ایجاد شده در آینده نزدیک شاهد توسعه روابط دو کشور و گسترش تبادلات فرهنگی ارمنستان و ایران باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.