پرداخت ۴۴۱ میلیارد تومان هزینه بیماران صعب‌العلاج و خاص
21 اردیبهشت 1403 - 9:00
شناسه : 47114
1
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان: همدان- مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: مجموعا سهم بیمه پایه و صندوق بیماران صعب‌العلاج وخاص ۴۴۱ میلیارد تومان بوده است.
ارسال توسط : نویسنده : فتانه ازانی منبع : جمهور آنلاین
پ
پ

به گزارش جمهور آنلاین، فریبرزنیاستی درنشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۸ اردیبهشت هرسال به عنوان روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامگذاری شده، که در سال ۱۴۰۱ طرح خوبی از سوی مجلس و هیات دولت پایه‌ریزی شد تا حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج بیشترشود.

وی افزود: د این سال صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج و خاص راه‌اندازی و اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی برای آن لحاظ شد،که این رقم درسال گذشته به ۷ هزار میلیارد تومان رسید و امسال نیز به ۹ هزارمیلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با توجه به اینکه اعتبارات این صندوق به خوبی تامین شد و مشکلاتی درپرداخت‌ها نبود ادامه داد: این امر باعث شد ما دراستان حتی بالاتر ازسقف تعهد عمل کنیم به طوری که سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجموعا سهم بیمه پایه و صندوق بیماران صعب‌العلاج وخاص ۴۴۱ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: سال گذشته هیچ یک ازاسناد پزشکی بیماران صعب‌العلاج و خاص را برنگرداندیم و خواسته تمام مراجعه‌کنندگان را اجابت کردیم به نحوی که تا سقف ۹۰ درصد و گاهی ۹۵ درصد هزینه‌هایی که بیماران از جیب پرداخت کرده بودند را تقبل کردیم.

نیاستی خاطرنشان کرد: سقف ریالی حمایت از بیماران صعب‌العلاج و خاص ۵۰ میلیون تومان است که طبق شیونامه افرادی که بیشتر هزینه کرده بودند با مکاتبه با ستاد سازمان بیمه سلامت، ۵۰ میلیون تومان دوم را دریافت کردند.

*نشاندارشدند بیماران صعب‌العلاج و خاص

وی با تاکید برکاهش تعداد بیماران صعب‌العلاج و خاص با پیشگیری از بیماری، رفتارهای درست اجتماعی و زندگی سالم افزود: بیماران پس ازدریافت نشان بیماری از خدمات صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بهره‌ مند می‌شوند که درحال حاضر ۴۹ هزار و ۲۴۰ نفر از این نوع بیماران را شناسایی کردیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه عدد بیماران صعب‌العلاج و خاص استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است گفت: علت افزایش لزوما به معنای افزایش بیماران نیست بلکه اطلاع‌رسانی بیشتری بوده و از بیماران دعوت کردیم که نشان‌دار شوند.

وی با بیان اینکه فرایند نشان‌دار شدن در دو مرحله تکمیل می‌شود افزود: مزایای نشاندار بودن این است که بیمارصعب‌العلاج و خاص درهرجای ایران می‌تواند از خدمات سیستم بهداشتی و درمانی طبق قوانینی که برای این بیماران لحاظ شده، برخوردار شود.

نیاستی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۷ گروه بیماری از طریق صندوق بیماران صعب‌العلاج و خاص زیر پوشش بیمه سلامت هستند.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم تعداد این بیماران کاهش یابد و شاهد افزایش بالای بیماری نباشیم اما در حال حاضر طبق حمایت‌های صورت گرفته در بخش سلامت، تلاش کردیم از دغدغه بیماران کم کنیم و کمک‌ها و تامین مالی را توسعه دهیم.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به حمایت خاص بیمه سلامت استان از بیماران نیازمند رادیوتراپی گفت: در حال حاضر بیماران سرطانی به دو نوع درمان شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیاز دارند که شیمی درمانی از قبل صد درصد زیر پوشش بیمه بود اما رادیوتراپی هم اخیرا با پیگیری ما زیر پوشش صددرصدی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در یک پیگیری ۱۴ ماهه، استان همدان به عنوان نخستین استان کشور توانست خدمت رادیوتراپی را برای بیماران رایگان کند ادامه داد: از آنجا که بخش عمده‌ای از مردم استان رادیوتراپی را از طریق مرکز عمومی غیردولتی یا خیریه دریافت می‌کنند و تعرفه مرکز عمومی غیردولتی هم تقریبا نزدیک به درجه خصوصی است، رایگان شدن اتفاق مهمی بود که رقم خورد.

*پرداخت صد درصدی هزینه رادیو تراپی توسط بیمه سلامت

نیاستی تصریح کرد: با پیگیری بسیار توانستیم مصوبه شورای فنی بیمه سلامت را دریافت کنیم که صددرصد هزینه رادیوتراپی بیماران صعب‌العلاج در بخش عمومی غیردولتی توسط بیمه سلامت پوشش داده شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قرارداد با مرکز خیریه مهدیه، این مرکز نیز ۲۲ درصد برای هر بیمار تخفیف در نظر می گیرد که با این اتفاق توانستیم بیماران زیادی را پوشش دهیم گفت: ۷۸ درصد هزینه را هم بیمه سلامت در قالب دو صندوق سهم بیمه پایه و صعب‌العلاج پرداخت می‌کند و درواقع بیمار هیچ هزینه‌ای برای رادیوتراپی پرداخت نمی‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به اینکه ۳۳ دفتر پیشخوان، ادارات بیمه سلامت در شهرستانها و نیز اداره کل بیمه سلامت آماده زیر پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه است افزود: در این مراکز از طریق استحقاق‌سنجی افرادی را زیر پوشش قرار می گیرند که البته ۵ دهک اول درآمدی معاف از پرداخت سرانه بیمه سلامت هستند.

وی با بیان اینکه افرادی که در دهک ۶  قرار دارند از ۸۰ درصد تخفیف بیمه سلامت برخوردار می‌شوند که در سال رقم ۳۰۰ هزار تومان را باید پرداخت کنند و عدد بسیار پایینی است عنوان کرد: برای بیمه‌شدگان دهک ۷ نیز ۷۰ درصد، دهک ۸ نیز ۶۰ درصد تخفیف می‌خورد و دهک ۹ نیز ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

*۸۵۰ نفر از بیمه‌شدگان بیمه سلامت رایگان بیمه شدند

وی خاطرنشان کرد: از یک میلیون و ۷۵ هزار نفر جمعیت زیر پوشش بیمه سلامت در استان، بیش از ۸۵۰ هزار نفر در صندوق روستاییان و ایرانیان بدون هزینه رایگان بیمه شدند که جمعیت ۸۰ درصدی مجموع بیمه‌شدگان بیمه سلامت را شامل می‌شود.

نیاستی با تاکید بر اینکه امیدواریم سهم بیمه‌های پایه در خدمات سرپایی در بخش خصوصی و غیردولتی افزایش داده شود و تنها ۷۰ درصد تعرفه دولتی نباشد، خواستار توجه به این موضوع شد.وی با اشاره به اینکه پیرو پیگیری‌ها و درخواست‌های صورت گرفته از ابتدای سال ۱۴۰۲ در سازمان بیمه سلامت معاونت پیشگیری اضافه شده است بیان کرد: معاونت نوپایی در بیمه سلامت به خاطر اهمیت پیشگیری از بیماری اضافه شده و در این راستا اقداماتی اولیه را آغاز کردیم و امروز هم وبینار پیشگیری سطح ۴ را بدین منظور برگزار خواهیم کردیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: مداخلات سلامت‌محور و پیشگیرانه جزو خط مشی‌های سازمان بیمه سلامت است که این سازمان در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هدف پیشگیرانه را به طور جدی دنبال کرده است.

وی در ادامه به حمایت‌های بیمه سلامت از زوجین نابارور اشاره کرد و افزود: از سال ۱۴۰۰ حمایت از بیماران نابارور آغاز شد و در آن سال ۳۶ میلیون تومان برای ۱۳ زوج نابارور هزینه کردیم.

نیاستی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ حمایت‌ها به یک میلیارد و۶۰۰ میلیون تومان برای ۷۱۲ زوج نابارور رسید تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ این حمایت‌ها برای ۲ هزار و ۸۰۷ زوج با هزینه ۱۵ میلیارد و ۵۲۸ میلیون تومانی همراه بود.

وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت در حال حاضر ۹۰ درصد هزینه درمان تعرفه عمومی غیردولتی زوج‌های نابارور را پرداخت می‌کند ادامه داد: البته بسته‌های خدمتی را هیات وزیران مصوب کرده‌اند و طبق آن حمایت‌ها صورت می‌گیرد.

*به‌روز بودن پرداخت خسارات متفرقه

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به پرداخت خسارات متفرقه افزود: پرداخت خسارات متفرقه انحصاری دست استان همدان است و  در این حوزه چند ماه نسبت به سایر استانها جلو هستیم.وی با بیان اینکه تا ۱۵ اردیبهشت تمام خسارات متفرقه تسویه شده و اصلا بدهی نداریم گفت: از آنجا که این پرداختی‌های به موقع، مطالبه عمومی بود توانستیم آن را به خوبی پیش ببریم و طبق تکلیفی که کردیم، نظارت‌ها سریع پیش رفت و امروز می‌توان گفت پنجشنبه هر هفته چک خسارت متفرقه را صادر می‌کنیم

نیاستی با بیان اینکه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها ۲.۵ ماه از کشور جلو هستیم خاطرنشان کرد: طرح نسخه‌نویسی الکترونیک هم در استان روند خوبی دارد و راه‌اندازی سرورها طوری پیش رفته که برای اجرای پرونده الکترونیکی هم آماده باشیم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.