پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ ساعت تعداد دیدگاهها : 4×
کاهش آمار معلولان استان از ۳۲ هزار نفر به ۲۴ هزار نفر
15 آذر 1402 - 23:24
شناسه : 40648
0
مهوش نوری زاده - چهار محال وبختیاری- به مناسبت ۱۲ آذر روز معلولین و هفته معلولیت نشست خبری با مدیران حوزه بهزیستی و مدیرکل این سازمان مهشید سلیمانی در ۱۴ آذر در مرکز مهرگان برگزار شد.
ارسال توسط : نویسنده : مهوش نوری زاده منبع : جمهور
پ
پ

به گزارش جمهور آنلاین، فرزاد رحیمی سرپرست مرکز مهرگان ضمن خوش آمد گویی به حاضرین در جلسه گفت: امسال مرکزمهرگان بعنوان مرکز شاخص در هفته معلولان برگزیده شده است.
وی در ادامه بیان داشت : این مرکز دارای ۷نفر پرسنل تمام وقت و۳نفر نیرو در قالب توانبخشی و پزشک می باشد. و ۵۰ درصد هزینه های این مرکز از سوی بهزیستی و مابقی از طریق مشارکت خانواده های معلولان و افراد داوطلب و خیّر تامین می گردد.
وی افزود: ازجمله خدمات این مرکز خدمات آموزشی است که در سه سطح انجام می گیرد آموزش در سطح اول /حرفه ای مقدماتی در زمینه اشتغال سطح دوم /حرفه ای پیشرفته جهت استقلال مالی در سطح سوم .
وی افزود: آموزش و انجام فعالیت های متنوع در زمینه های ورزشی و هنری مد نظراین مجموعه است و تا کنون افراد کم توان توانسته اند در زمینه نقاشی ، موسیقی ، تئاتر در استان و در سطح کشور رتبه هایی را کسب نمایند.
مهشید سلیمانی مدیرکل بهزیستی استان چهار محال و بختیاری در این جلسه گفت: طبق غربالگری صورت گرفته آمار معلولان در این استان از ۳۲ هزار نفر به ۲۴ هزار نفر کاهش یافت و این موضوع به دلیل تلاش بهزیستی در برگزاری جلسه‌های مشاوره قبل از ازدواج، غربالگری‌های شنوایی، بینایی و… به وقوع پیوسته است. به گفته وی، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون برای چهار هزار و ۶۶۱ نفر از مددجویان زیرپوشش این نهاد شغل ایجاد شد و برای ایجاد فرصت‌های شغلی و تثبیت شغلی جامعه هدف بهزیستی نیز چهار هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه خوداشتغالی و مشاغل خانگی پرداخت شده است.
وی افزود : در این استان با وجود ازدواج‌های فامیلی ۷۰ درصد از معلولیت‌ها زمینه مادرزادی و ژنتیکی دارد و ۳۰ درصد مابقی به دلیل عوامل محیطی بروز می‌کند و افزود : در شهرستان‌هایی که زمینه‌های ژنتیکی بالا است اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص انجام مشاوره‌های ژنتیکی در حال انجام است. وی در ادامه خاطر نشان کرد : انسان دارای حواس ششگانه است و افراد معلول شاید از یک یا دو تا از این حواس بی بهره یا کم بهره باشند اما در زمینه های دیگر حواس و استعداد ممکن است از افراد معمولی هم توانمند تر و نخبه باشند و این موردی است که خانواده های درگیر با فرد معلول بایستی به آن توجه کنند و این افراد نباید مورد بی مهری خانواده و جامعه قرار گیرند و هرگز مانع حضور فرد معلول در جمع نشوند و به او هم حق بهره مندی از نظام آموزشی کشور و پرورش استعداد هایش را بدهند .زیرا سن طلایی برای آموزش نباید از دست برود.
وی در ادامه گفت : متاسفانه هستند کسانی که با این موضوع نمی توانند درست برخورد کنند و داشتن فرد معلول در خانواده را بعنوان یک نقص در آبرو یا حیثیت خود قلمداد کرده و فرد معلول را در خانه حبس می کنند تا مبادا کسی از حضور آنان مطلع شوند و این بزرگترین ظلم در حق معلول و در حق روان خودشان است وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایجاد اشتغال و تامین مسکن از مهمترین نیازهای جامعه هدف بهزیستی در راستای توانمندسازی معلولان است گفت : برای حمایت از بخش اشتغال جامعه هدف طرح‌های مختلف ازجمله پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای طرح‌های خوداشتغالی و همچنین بیمه مددجویان و سهمیه سه درصد پیش بینی شده است.
مدیرکل بهزیستی استان چهار محال و بختیاری بیان داشت: مددجویان بهزیستی با وجود نقص‌ها، بسیار توانمند هستند و ما در این استان معلولان نخبه‌ای هم داریم، یکی از آن‌ها معلول کارآفرینی است که با راه‌اندازی گلخانه تولید فلفل دلمه‌ای اشتغالزایی کرده است.
سلیمانی با اشاره ساخت الیاف نانوتکنولوژی برای اولین بار در ایران توسط یک معلول در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: معلولان ورزشکار در این استان موفق به کسب رتبه‌های بسیاری شده‌اند.
سلیمانی ضمن اشاره به پایین بودن مستمری مددجویان بهزیستی افزود: ۷ میلیون عائله بهزیستی در سراسر کشور وجود دارد و تأمین منابع مالی برای این تعداد کار دشواری است.
سلیمانی در ادامه بیان داشت : به منظور ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه هدف و همچنین حمایت از کارفرما یان ن جهت استفاده از ظرفیت جامعه هدف در واحدهای تولیدی و کارگاهی، مشوق‌هایی پیش‌بینی شده است مانند پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به کارفرمایانی که مددجویان زیرپوشش این نهاد را به کارگیری کنند و همچنین پرداخت ۷۰ درصد حق بیمه مددجو تا چند سال، از مهمترین طرح‌های حمایتی از کارفرمایان برای ایجاد اشتغال جامعه هدف می باشد.
مدیرکل بهزیستی استان چهار محال و بختیاری اظهار نمود :، تا کنون یک‌هزار و ۷۳۵ واحد مسکونی از محل تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض برای مددجویان زیرپوشش بهزیستی احداث و واگذار شده که برای احداث این واحدهای مسکونی ۹۲۶ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات، کمک خیّری و بلاعوض پرداخت شده است.

معرفی فرد کم توانی در این مجموعه که ۲۵ غزل از دیوان حافظ را حفظ بود و اجرای برنامه همخوانی گروه سرود این مجموعه مورد تمجید و تشویق حاضرین در جلسه قرار گرفت و در پایان این جلسه از مجموع کلاس ها و تولیدات هنری و فنی توسط افراد کم توان مرکز مهرگان باز دید شد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.