رونق گردشگری در توجه به  دانش سنتی محیط‌زیست چهار محال و بختیاری
30 فروردین 1403 - 18:27
شناسه : 46479
0
مهوش نوری زاده-چهار محال و بختیاری -سه‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۳نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست ایران با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست و مسئولان استانی به میزبانی شهرکرد در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.
ارسال توسط : نویسنده : مهوش نوری زاده منبع :  جمهور آنلاین
پ
پ

به گزارش جمهور آنلاین، غلامعلی حیدری استاندار چهار محال و بختیاری در این همایش بیان داشت : با توجه به نقش دانش سنتی در رونق گردشگری اقتصادی، و توسعه کشاورزی و حفظ محیط‌زیست پرداختن به این موضوع مهم و ضروری است.
استاندار چهارمحال و بختیاری جنگل‌های بلوط استان‌های زاگرس‌نشین را به‌عنوان ریه کشور دانست و یادآور شد: این جنگل‌ها سرمایه ارزشمندی است که برای حفظ و گسترش آن‌ها باید گام‌های مهمی برداشته شود.
وی با اشاره به قابلیت و ظرفیت گردشگری استان افزود: پرداختن به این قابلیت مهم از اولویت‌های کاری مدیریت ارشد استان در دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

حیدری در خصوص اهمیت برگزاری نخستین همایش دانش سنتی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: این همایش باعث معرفی ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و زیبایی‌های استان، کمک به حفظ سرمایه‌های زیست‌محیطی، کمک به صنعت گردشگری و رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌شود.

وی همچنین اذعان داشت : برگزاری این همایش‌ها به پیوند بین دانشگاه و محیط‌زیست کمک می‌کند و آغازی برای جمع‌آوری و مستندسازی دانش بومی به‌منظور حفظ محیط زیست است.وی در ادامه بیان داشت :آبخیزداری و آبخوانداری نقش مهمی در پیشگیری از فرسایش و جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست دارد با توجه به نقش این اصل در رونق و توسعه کشاورزی و حفظ محیط‌زیست پرداختن به این موضوع مهم و ضروری است.
یاسر پیرعلی، رئیس دانشگاه شهرکرد در این همایش اظهارداشت : با اجرای این همایش باید بتوان فعالیت‌های بعدی را به خوبی اجرا کرد، به طوری که ثمره آن برای استان و کشور ملموس باشد و نتیجه مذاکرات و تعاملات به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.واز محیط زیست انتظار می‌رود در راه‌اندازی موزه تاریخ طبیعی در سطح کشور در چهارمحال و بختیاری تلاش کند.
پیرعلی افزود: چهارمحال و بختیاری بین دو استان صنعتی بزرگ کشور قرار گرفته که نباید نگاه‌ها به سمت و سوی صنعتی شدن این استان پیش رود، در حقیقت باید بحث محیط زیست استان و اکوتوریسم گردشگری برای چهارمحال و بختیاری باقی بماند.
به گفته پیرعلی، قطع به یقین دبیرخانه دائمی در این دانشگاه فعال خواهد شد تا از این طریق بتوان از نتایج آن در سطح کشور و استان بهره لازم را برد.
در ادامه رسول زمانی، دبیر علمی همایش با اشاره به آغاز به کار هفت وبینار علمی و صدور ۷۰۰ گواهی برای شرکت کنندگان وبینار، اظهار کرد: از ۹۵ نفر عضو هیئت علمی ۵۰ نفر در بحث داوری کمک‌های خود را انجام دادند
وی بیان کرد: حدود ۲۴۰ مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۲۱۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و ۱۳ مقاله به صورت شفاهی و سخنرانی طی دو روز ارائه خواهند شد، همچنین در بخش ایده‌پردازی ۳۰ ایده دریافت شد.
به گفته زمانی، این همایش بستری برای تبادل دانش و انتقال تجربیات است .
در ادامه سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: دانش بومی و سنتی برای ما در ابتدای امر مبهم بود، طی یک سال اخیر زحمات بسیار کشیده و جلسات زیادی برگزار شد، به طوری که دبیرخانه دائمی دانش سنتی در استان مستقر شد.
وی بیان کرد: می‌توان گفت که این برنامه به عنوان اولین تجربه قطعاً کاستی‌هایی به همراه دارد گرچه تلاش می‌شود گام‌ها را در راستای دانش بومی موثرتر و محکم‌تر برداریم، نتایج این همایش به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد و تلاش می‌شود که این نتایج در حوزه محیط زیست موثر واقع شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.