بهترین هدیه برای معلم
12 اردیبهشت 1403 - 9:22
شناسه : 46824
1
به مناسبت روز معلم؛ معلمی ‌عشقی آسمانی است که پروردگارِ به انسان عطا کرد تا با همّت بلند خویش، روشنایی شب‌های تارِ جهالت و نادانی باشد.
ارسال توسط : نویسنده : محسن باقری ابیانه منبع : جمهور آنلاین
پ
پ

جمهور آنلاین: معلمی ‌هنر است؛ هنر آموختن هر آن چه سال‌ها با سعی و تلاش اندوخته است. معلمی ‌عشقی آسمانی است که پروردگارِ به انسان عطا کرد تا با همّت بلند خویش، روشنایی شب‌های تارِ جهالت و نادانی باشد.

«خداوند به انسان آن چه را که نمی‌دانست آموخت». خداوند آدمی ‌را آفرید و خود هادی و معلّم او شد تا راه سعادت و طریق بندگی و زندگی را به او بیاموزد. هنر شگفت معلّمی ‌از قادر یکتاست و اوّلین معلّم، خدای تبارک و تعالی است. خداوند متعال از همان ابتدا که شاهکار آفرینش را خلق کرد، خود را بهترین آفرینندگان نامید و تعلیم و تربیت انسان را آغاز کرد.

نقش معلّم به قدری والاست که پیامبر (ص) می‌فرمایند: «من برای تعلیم فرستاده شده‌ام».

معلم پیوسته در تلاش است تا آن چه را که برای زندگی و آینده شاگردانش لازم و ضروری است به آنان بیاموزد، به همین دلیل حقوق والا و گران‌بهایی بر عهده شاگرد است که باید پیوسته در رفتارش نسبت به معلم، آنها را مد نظر داشته باشد. احترام معلم را در هرجا و زمانی حفظ کرده و از عیوب او چشم‌پوشی کند و در نهایت ادب با او سخن بگوید.

معلّمی ‌کاری است دشوار و رسالتی است بس بزرگ و هر کس را توان پذیرش این مسئولیت خطیر نیست؛ سوز و درد می‌خواهد، عشق و احساس می‌طلبد، صبر و تحمل می‌باید، چراکه هر چیزی که قدر و منزلتش والاتر است، مسئولیتش نیز سنگین‌تر و مهم‌تر است. بزرگ‌ترین رسالت معلم، که از گفتار و کردار وی ظاهر می‌شود، همان شخصیّت دادن به دانش‌آموزان است. معلمی ‌که بتواند بین خود و شاگردانش پل دوستی برقرار سازد و با آنان صمیمی‌ شود و برخوردی سرشار از شادی و امید، محبت و بزرگواری داشته باشد، موفق است. این شیوه در اندیشه و کردار فراگیرنده، تأثیر فراوان برجای گذاشته و در قلب و روح او نفوذ می‌کند.

برای یک معلم فرهیخته، معلمی‌ شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنری است که ریشه در اعماق روح بی‌تاب انسان‌هایی دل‌سوخته دارد و رسالتی پیامبرگونه است. معلم باید به اهمیت نقش و وظیفه اجتماعی و الهی خود واقف بوده و از جهت علمی ‌و اخلاقی، خود را پربار نماید و در عمل، همچون پدر و مادری دلسوز و مهربان، پابه پای شاگردانش برای آشنایی آنان در جهت آموختن علم و دانش، اخلاق و تربیت گام بردارد. آموزگاری ‌که بتواند افکار را با روشی جالب و در خور توجه، همچون نسیم بهاری روانه ذهن و اندیشه دانش‌آموزانش کند معلمی‌ نمونه است.

معلم حقیقی با گفتار و کردارش به شاگردان خویش، چگونه اندیشیدن، چگونه انتخاب کردن و چگونه زیستن را می‌آموزد. در وادی علم و ایمان؛ عشق و محبت، حلم و بردباری، آزادی و آزادگی کارساز و راه گشاست. معلمی ‌که تنها هدفش آموزش شاگردان نباشد و در کنار مسائل آموزشی، اصول تربیتی صحیح را به کار بندد، آیندهسازانی موفق و شایسته به جامعه تحویل می‌دهد و بهترین هدیه برای یک معلم آن است که نتیجه سعی و زحماتش را هنگامی ‌که به بار می‌نشیند ببیند.

روز معلم مبارک…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.