چگونه مهارت شنیداری را در تیم‌ خود تقویت کنیم؟
04 اردیبهشت 1403 - 11:28
شناسه : 46571
1
موفقیت در کسب و کار دو راه ساده اما کاربردی برای بهبود مهارت‌ شنیداری در تیم‌ها وجود دارد. حتی اگر به شخصه می‌خواهید مهارت‌ شنیداری خود را تقویت کنید باز هم این دو راهکار برای شما عملی خواهد بود
ارسال توسط : نویسنده : دکتر پروانه صفایی‌مقدم منبع : جمهور آنلاین
پ
پ

جمهور آنلاین: دو راه ساده اما کاربردی برای بهبود مهارت‌ شنیداری در تیم‌ها وجود دارد. حتی اگر به شخصه می‌خواهید مهارت‌ شنیداری خود را تقویت کنید باز هم این دو راهکار برای شما عملی خواهد بود. اول این‌که تکنیک‌های گوش دادن فعالانه را بشناسید و تمرین کنید. دوم این‌که از آزمون روانشناسی دیسک برای ایجاد خودآگاهی و بهبود مهارت‌های شنیداری خود بهره بگیرید. در ادامه توضیحات بیشتری در ارتباط با هر دو راهکار ارائه می‌گردد.

تکنیک‌های گوش دادن فعالانه
اگر این متن را تا به این‌جا مطالعه کرده‌اید، نشان می‌دهد که عزم خود را جزم کرده‌اید تا به یک شنونده‌ خوب در ارتباطات‌تان تبدیل شوید. همین تصمیم‌ به عنوان اولین قدم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد که اثرات آن را به زودی در ارتباطات‌تان مشاهده خواهید کرد. اما برای این‌که در این مسئله به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شوید، چند قدم دیگر نیز باید طی کنید:

۱) تصمیم‌تان را فراموش نکنید.
۲) سوالات باز بپرسید.
۳) سوالات کنجکاوانه بپرسید.
۴) هر چیزی را متوجه نشدید، درخواست شفاف‌سازی کنید.
۵) گفته‌های طرف مقابل را تفسیر کنید و از او نظر بخواهید.
۶) قضاوت نکنید، با احساسات فرد مقابل هماهنگ باشید و آن را منعکس کنید.
۷) خلاصه صحبت را بیان کنید.

دلایل اصلی ضعف در مهارت شنیداری
اغلب ما برای انتقال پیام خود عجله داریم و جایی برای پاسخگویی به طرف مقابل نمی‌گذاریم یا گاهی اوقات ما بیش از حد بر آن‌چه که قرار است بگوییم تمرکز می‌کنیم، در نتیجه، زمانی‌که صحبت نمی‌کنیم، به این فکر می‌کنیم که چگونه پاسخ دهیم.
سایر موانع گوش دادن فعالانه مواردی هم‌چون وسایل الکترونیکی یا افکار رقابتی است. فقدان خودآگاهی در مورد تمایلات ارتباطی می‌تواند یکی دیگر از علل ضعف در گوش دادن باشد.

شناخت مهارت‌ شنیداری با استفاده از آزمون دیسک
ارزیابی دیسک به شما کمک می‌کند که تشخیص دهید در مواقع ارتباط با دیگران چگونه رفتار می‌کنید. بنابراین می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و تکنیک‌های مناسبی را برای بهبود مهارت شنیداری خود به کار گیرید.
سبک D: این افراد به توضیحات کوتاه گوش می‌دهند، می‌خواهند بدانند چیزهایی که می‌گویید چه سودی برای آنها خواهد داشت و اگر صحبت را طولانی کنید، بی‌قرار می‌شوند.
سبک I: افراد با این سبک اغلب ترجیح می‌دهند کسی باشند که بیشتر صحبت می‌کند. آنها نمی‌توانند برای طولانی‌مدت گوش کنند.
سبک S: این افراد عموما شنوندگان خوبی هستند. آنها برای طولانی مدت می‌توانند به شما توجه کرده و گوش کنند. آنها می‌توانند موضوعات را از زوایای گوناگون ببینند و به دیگران کمک کنند. حتی اگر با آن‌چه که می‌گویید مخالف باشند، از طریق ارتباطات غیرکلامی آن را با شما به اشتراک می‌گذارند.
سبک‌ C: آنها بسیار مشتاق یادگیری هستند، اگر گفته‌های‌تان منطقی نباشد، در گوش دادن دچار مشکل خواهند شد و تلاش خواهند کرد تا ایراد را پیدا کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.